رژیم غذایی غنی از منیزیوم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند

 12 اکتبر 2017- دانشمندان دانشکده‌ی بهداشت عمومی chanدر دانشگاه هاروارد متوجه شدند که مصرف مقادیر بالایی از منیزیوم خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به شدت کاهش می‌دهد، حتی زمانیکه افراد شرکت کننده با غذاهای نشاسته‌ای بی کیفیت تغذیه می‌شوند.

 محققان اطلاعات مربوط به 42096 نفر را که در مطالعه‌ی سلامت پرستاران شرکت کرده بودند بررسی کردند، این افراد هر 4 سال یکبار پرسشنامه‌ی فرکانس غذا را برای مشخص شدن غذاهایی که آنها به طور معمول استفاده می‌کردند، تکمیل نمودند.

از آنجائیکه کمبود منیزیوم با مقاومت به انسولین ارتباط دارد - که خود موجب ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود-، آنها این فرضیه را مطرح کردند که افزایش منیزیوم می‌تواند در جلوگیری از مقاومت به انسولین مفید باشد.

تحقیقات نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 4 درصد به ازای مصرف 50 میلی گرم منیزیوم اضافه در روز کاهش می‌یابد، در کسانی که بیشترین میزان منیزیوم را مصرف می کردند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افرادیکه کمترین میزان منیزیوم را استفاده می‌کردند 15 درصد کاهش یافته بود.

به طور قابل توجهی، مصرف منیزیوم بیشتر با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان افرادی که از غذاهای: کربوهیدراتی بی کیفیت، غذاهای نشاسته‌ای با فیبر غلات کم و مواد غذایی با شاخص گلایسمی بالا استفاده می‌کردند، همراه بود. هیچ تعامل معنی‌داری بین منیزیوم و بارگلایسمی مشاهده نشد. یافته‌های این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes Care منتشر گردید.

بهترین منبع منیزیم شامل سبزیجات غیر نشاسته‌ای نظیر کلم و اسفناج، آجیل، ماهی، موز و ماست پرچرب است.

برنامه‌ی غذایی award-winning Low Carb Program در سایت دیابت بریتانیا به شما کمک می‌کند تا میزان مناسبی از منیزیوم را از طریق رژیم غذایی سالم دریافت کنید. این برنامه راهنمای جامعی درمورد یافتن منابع منیزیوم با کربوهیدرات کم، به شما ارائه می‌دهد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/high-magnesium-intake-helps-reduce-type-2-diabetes-risk-in-quality-of-carbs-study-93614828.html